Vem Àger det offentliga rummet..?
Posted on | October 18, 2009 | Comments Off
För tio Ă„r sedan sĂ„ sas det att vi utsattes för 3000 “meddelanden” per dag. Det var frĂ„n dagstidningen, bussidorna, TV-reklamen osv. Den siffran lĂ€r knappast ha minskat med Facebook, Twitter, MSN, Youtube och mejl.
Ser man till det offentliga rummet sÄ Àr Ätminstone min kÀnsla att fler och fler reklamplatser syns pÄ offentliga platser. Busskurerna Àr inte lÀngre ett regnskydd utan en upplyst reklampelare. Och det finns fler exempel. Byggen och fasadrenoveringar Àr nu veritabla reklamytor. Och alldeles nyligt sÄ anvÀnde en malmöbyrÄ övergÄngsstÀllen som reklambÀrare genom att högtrycksspola rent ett budskap. (Kommunen grymtade dock högt).
Men samtidigt finns en spÀnnande grÀsrotsrörelse(?) som med gerillametoder slÄss om det offentliga utrymmet.
Grafitti Àr ju ingen nyhet. Men fler företeelser har dykt upp. GerillakonstnÀrer tapetserar baksidor pÄ trafikskyltar och sÄ har vi ju de berömda rondellhundarna.
Men det kommersiella, det offentliga(ex kommunen) och konstnÀrerna möts ocksÄ. Och inspirerar varann. Inte lÀngre behöver man se sig sjÀlv som graffiti för att sno Ät sig en del av platsen. Och kommunen inspireras av konstnÀrerna, liksom reklamarna.
Ett exempel Ă€r vĂ€l rondell-Ă€lgen(!) som stĂ„r i Midsommarkransen inte lĂ„ngt ifrĂ„n Telefonplan och Konstfack. Konstfackstudenten Linda Shamma Ăstrand har designat den och vunnit en tĂ€vling anordnad av Stockholm stad samt en rad fastighetsĂ€gare.
Dags att en frilansande konstnÀr fÄr en rondell av kommunen och lÄter en reklambyrÄ utforma..? Dan Wolgers, var Àr du?
/Jonas